Wikia

Gouman Max OVL

Mémoire des Hommes

L'Auto-vélo 1917-04-19

L'Auto-vélo, 19-04-1917

BiografieEdit

Max Henri Gouman werd op 6 oktober 1890 in het 11de arrondissement van Parijs geboren als zoon van Adolphe Gouman en Marie Tuchband; hij was voor de oorlog handelaar in voedingsmiddelen en ongehuwd. Als onafhankelijke nam hij in 1912 deel aan de bekende Grand Prix de Paris voor sprinters (verdere uitslagen ontbreken).

Bij het uitbreken van de oorlog werd Max Gouman als soldaat 2de klasse gemobiliseerd bij het 72ste Infanterieregiment, waar hij diende als verbindingsagent per fiets. In die functie werd hij geciteerd in het regimentsorder tijdens een missie in het Argonnenbos en kreeg hiervoor het oorlogskruis op 30 september 1914.

Op 20 augustus 1916 werd Gouman leerling-piloot bij de luchtmacht. Op 11 januari 1917 werd hij piloot en op 15 februari werd hij bevorderd tot korporaal. Max Gouman overleed in het gemengd hospitaal van Joigny op 14 april 1917 aan de gevolgen van het neerstorten van zijn vliegtuig tijdens het uitvoeren van een luchtverkenningsvlucht. Hij ligt begraven te Bagneux, Cimetière parisien en op zijn graf staat een grafmonument met zijn beeltenis.

UitslagenEdit

1912Edit

  • 07-07-1912: 3de in 6de reeks GP de Paris, onafhankelijken

BronnenEdit