Renners in de grote oorlog wiki
Advertisement
Renners in de grote oorlog wiki

25 augustus 1918 -|- Jim Woolford[]

New Zealand Herald, 06-12-1915

Grafsteen Jim Woolford

Herdenkingsplaat Auckland War Museum

CWGC-lijst

Biografie[]

Frederick James Jim Woolford werd op 31 december 1893 te Auckland geboren als een van de vier zonen van Walter Charles en van Amy Elizabeth Woolford, die een horlogewinkel hadden in Auckland. Zijn oudere broer George (Walter George) was actief in de atletiekwedstrijden op de Nieuw-Zeelandse Carnivals, terwijl zijn jongere Jim zijn kans waagde in de wielerkoersen. In 1915 won hij de 1-mijlhandicapkoers voor amateurs te Onehuga.

Jim Woolford was een ongehuwde horlogemaker en juwelier toen hij op 10 oktober 1916 dienst nam. Hij vertrok op 26 april 1917 vanuit Wellington naar Devonport (Engeland) met het New Zealand Expeditionary Force. Jim diende samen met zijn broer George in de 13de Compagnie van het 1ste Bataljon van het Canterbury Infanterieregiment. In een brief van 14 september 1918 beschreef George de dood van Jim. In de vroege morgen van 25 augustus 1918 begonnen de Nieuw-Zeelanders de vijand te beschieten in Bapaume. Onder dekking van de zware mist rukte de infanterie op, maar George vermoedde dat ze te snel oprukten en onder eigen spervuur belandden. In de mist zag hij hoe Jim getroffen werd door een granaat en hoe een andere eigen granaat in een machinegeweerploeg belandde en alle vijf de soldaten doodde. George Woolford overleefde deze veldslag, maar raakte later gewond en overleed aan een ziekte op 6 januari 1919 in een Engels ziekenhuis te Walton-on-Thames.

Jim Woolford werd begraven op de uitbouw van de gemeentelijke begraafplaats van Achiet-le-Grand (Pas-de-Calais, vak III, rij E, graf 23). Zijn naam staat ook vermeld op de herdenkingsplaten in het Auckland War Memorial Museum.

Uitslagen[]

1915[]

  • 30-10-1915: 1ste in 2de reeks in 1-mijl handicapkoers, amateurs, Sports Queen Carnival, Auckland
  • 30-10-1915: 2de in finale in 1-mijl handicapkoers, amateurs, Sports Queen Carnival, Auckland
  • 04-12-1915: 2de in 2de reeks in halve mijl handicapkoers, amateurs, Onehuga
  • 04-12-1915: 1ste in 2de reeks in 1-mijl handicapkoers, amateurs, Onehuga
  • 04-12-1915: 1ste in finale in 1-mijl handicapkoers, amateurs, Onehuga
  • 04-12-1915: 2de in 2-mijl handicapkoers, amateurs, Onehuga

Bronnen[]

Advertisement