Renners in de grote oorlog wiki
Advertisement
Renners in de grote oorlog wiki

8 oktober 1915 -|- Henri Vuattoux[]

Mémoire des Hommes

Geboorteakte: Vuattoux

L’Auto-vélo, 19-06-1914

L’Auto-vélo, 02-07-1914

Graf Henri Vuattoux

Monument aux Morts te Pontarlier

Biografie[]

Henri Eugéne Vuattoux werd op 9 maart 1894 geboren te Sancerre (Cher) als zoon van Alcide Joseph Alphonse Vuattoux en Marie Nérot, die beiden circusacrobaten waren. Overal staat zijn naam als Viattoux (of Viatoux) geschreven, maar uit divers onderzoek is duidelijk gebleken dat het gaat om Henri Vuattoux, woonachtig in Pontarlier (Doubs).

Over zijn korte wielercarrière is weinig teruggevonden. Vuattoux startte in de Tour van 1914, maar moest in de eerste rit opgeven. Een tweede kans kreeg hij niet, want op 1 september werd hij opgeroepen om zijn opleiding te krijgen. Op 30 december 1914 werd Vuattoux toegevoegd naar het 26ste Infanterieregiment; op 19 september 1915 werd hij overgeplaatst naar het 17de Bataljon Jagers te Voet. Nog geen maand later, op 8 oktober 1915, sneuvelde Henri Vuattoux in de loopgraven voor Givenchy-en-Gohelle (Pas-de-Calais).

Vuattoux kreeg de eervolle vermelding “Mort pour la France”. Hij werd eerst begraven te Souchez en later (28-02-1923) herbegraven op het Nécropole nationale Notre-Dame-de-Lorette in Ablain-Saint-Nazaire (Carré 89, rij 8, graf 18018). Zijn naam staat op het Monument aux Morts te Pontarlier (Doubs).

Uitslagen[]

1914[]

  • 28-06-1914: opgave in 1ste rit Tour de France, Paris – Le Havre

Bronnen[]

Advertisement