Renners in de grote oorlog wiki
Advertisement
Renners in de grote oorlog wiki

't Getrouwe van Maldegem, 18-09-1910

't Getrouwe van Maldegem, 28-08-1910

La Dernière Heure, 23-07-1911

11 augustus 1916 -|- Gustaaf Mus[]

Biografie[]

Gustaaf Mus werd geboren op 17 juli 1891 te Dudzele en was de jongste van een gezin met 7 kinderen. Zijn ouders, Michiel Mus en Nathalia Vandendriessche baatten in Dudzele een winkel-herberg uit.

Gustaaf Mus was op jeugdige leeftijd een beloftevolle amateur wielrenner. In ’t Getrouwe van Maldegem van 18 september 1910 werd hij aangekondigd “als 9de in de 24 uren koers van Roubaais” voor een wedstrijd tussen beroepsrenners op de velodroom van Maldegem.

Op 21-jarige leeftijd trad Gustaaf Mus toe tot de Mobiele Groepering van de Rijkswacht te Brussel. Bij het uitbreken van de eerste wereldoorlog was hij in functie als wachtmeester te paard (stamnummer 13276). Bij het uitbreken van de oorlog werd Gustaaf ingedeeld bij de Rijkswacht eskadrons die tot aan de consolidatie van het front achter de IJzer in de maand oktober 1914 de opdracht kregen om te paard te patrouilleren, zich te specialiseren in achterhoedegevechten en de vijandelijke troepenbewegingen te observeren. Op 11 oktober 1914 werd hij tijdens een hinderlaag te Landskouter geschoten in z’n dijbeen, maar hij kon ontsnappen aan gevangenschap. Uiteindelijk werd hij gerepatrieerd naar een militair hospitaal in Engeland. Op 2 mei 1915, na een langdurig genezingsproces, werd Gustaaf gerekruteerd voor de Belgische inlichtingendienst. Kort daarop kwam hij terug in bezet België, met als opdracht voor een spionagenetwerk op te richten.

Op het hoogtepunt van de werking van het netwerk kon Gustaaf Mus rekenen op 100 tot 120 personen. Hij was onder meer rechtstreeks betrokken bij daden van sabotage waarbij treinen werden ontspoord en trein- en tramsignalen werden ontregeld. Ook zijn broers François, postbode te Brussel (°18 november 1887) en Pierre, kleermaker te Etterbeek (°24 december 1869) maakten deel uit van het netwerk.

Gustaaf Mus werd verklikt door één van zijn koeriers en aangehouden te Gent aan het krantenkiosk op de Korenmarkt. Na een (schijn)proces voor het Duitse Krijgsgerecht te Gent werd hij ter dood veroordeeld. Hij werd op 11 augustus 1916 werd hij gefusilleerd op de stedelijke schietbaan te Gent.

Bronnen[]

  • Marc Holderbeke - In memoriam Belgische renners, Handelingen XVII - Zottegems Genootschap voor Geschiedenis en Oudheidkunde, 2015, blz. 217-229
Advertisement