Renners in de grote oorlog wiki
Advertisement
Renners in de grote oorlog wiki

9 juni 1918 -|- Albert Baylac[]

Mémoire des Hommes

Le Rappel, 03-05-1910

L'Athlète, 22-06-1918

Monuments aux Morts, Bordeaux

Biografie[]

Albert Louis Baylac werd geboren op 15 juli 1886 te Bordeaux (Gironde). Van 1901 tot 1903 was hij leerling in het pensionaat J.-B. de la Salle te Bordeaux. Nadien koerste hij als amateur en onafhankelijke in de streek van Bordeaux als lid van Véloclub (V.C.) Caudéranais.

Baylac was in 1917 bevorderd Maréchal des logis tot bij het 4de Regiment Kurassiers. Op 9 juni 1918 verzekerde hij te Plessis-de-Roye (Oise) bij een zwaar nachtelijk bombardement in de gevechten om Le Plémont de verbinding tussen de compagnie en de bataljonsoverste. Hij kreeg tijdens een aanval een aanval een kogel in het hoofd terwijl bij met een handvol manschappen de commandopost verdedigde.

Albert Baylac kreeg het oorlogskruis en de vermelding "Mort pour la France". In een postume melding staat hij bekend als een dappere en toegewijde onderofficier. Zijn overlijden werd vastgesteld door de rechtbank van Bordeaux op 24 december 1919 en overgeschreven op 19 februari 1920 te Bordeaux. Zijn naam staat vermeld op het Monuments aux Morts te Bordeaux, in het Gouden boek en de herdenkingsplaten van het pensionaat van J.-B. de La Salle en de school Saint-Genès (Bordeaux).

Uitslagen[]

1910[]

  • 01-05-1910: 2de Brevet militaire (50 km), Bordeaux

1911[]

  • 25-09-1911: 4de in halve finale Le Trophée de France, Bordeaux

Bronnen[]

Advertisement